نوشته شده توسط : رضا

 

   براي دسترسي سريع از لينکهاي زير استفاده کنيد:

تعريف DOM
سلسله مراتب اشياء

در بخشهاي قبل با شئ هاي درون ساخت جاوااسکريپت آشنا شديد. در اين صفحه قصد داريم شئ هاي مربوط به HTML DOM را توضيح دهيم. ابتدا اجازه دهيد در مورد DOM يک توضيحي بدهم که اصلاً DOM چي هست؟

 

تعريف DOM

DOM مخفف سه کلمه Document Object Model مي باشد. در بعضي جاها برگردان فارسي آنرا مدل شئ سند مي گويند. متني که در زير آمده تعريف DOM بر اساس

W3C است:

" The Document Object Model is a platform- and language -neutral interface that will allow programs and scripts to dynamically access and update the content, structure and style of documents. The document can be further processed and the results of that processing can be incorporated back into the presented page. This is an overview of DOM-related materials here at W3C and around the web. "

اما به زبان ساده، DOM رابطه بين عناصر HTML مانند متن ها، عکس ها و غيره را با همان سند اچ تي ام ال بيان مي کند. اين يک فرآيندي است که به برنامه ها و اسکريپت ها اجازه دسترسي به محتوا و ساختار داخلي پنجره مرورگر را ميدهد تا آنها بتوانند بصورت آزادانه تغييراتي ايجاد کنند که نتيجه اين تغييرات در صفحه وب نمايان شود. در همين رابطه زباني بنام DHTML بوجود آمد که با ترکيب کردن عناصر اچ تي ام ال با استايل شيت و اسکريپتها مي تواند محتواي اسناد وب را بصورت متحرک و پويا درآورد. در اينجا پويا بودن فقط به اين منظور نيست که متنها حرکت کنند و از يک طرف وارد بشوند و از طرف ديگر خارج؛ ممکن است لينکها هر بار شما را به يک سايتي پيوند دهند و يا عکس ها مرتب تغيير کنند، کلاً هر تغييري که نياز به کدنويسي مجدد براي آن سند را نداشته باشد، منظور پويا بودن را مي رساند.

 

سلسله مراتب اشياء DOM

جاوااسکريپت، شئ هايي دارد که مي توانند بطور مستقيم با خود مرورگر ارتباط برقرار کنند و همچنين شئ هايي که با صفحه وب در ارتباط هستند. در کل مي توان اين اشياء را به دو دسته اصلي تقسيم کرد، دسته اول که BOM گفته مي شود يعني Browser Object Model  شئ هايي که با پنجره مرورگر مي توانند ارتباط برقرار کنند و دسته دوم DOM که با Document يعني همان سند اچ تي ام ال. تمامي اين اشياء بر اساس يک سلسله مراتبي اين ارتباط را برقرار مي کنند که در رأس آنها شئ window مي باشد. براي ديدن اين سلسله مراتب اينجا را

کليک کنيد.

همانطور که در شکل مشاهده کرديد از شئ window تا شئ Document جزو دسته BOM مي باشند و اشياء بعد از Document در دسته DOM قرار مي گيرند. ناگفته نماند که در حال حاضر کمتر صحبت اصطلاح BOM مي شود و کلاً اين مجموعه را DOM مي گويند.

شما بايد اين سلسله مراتب را براي استفاده اشياء آن، رعايت کنيد. اين سلسله مراتب را مي توان به شجره نامه تشبيه کرد و شما مجبور هستيد براي صدا کردن هر شخص آنرا با نام پدرش بياوريد و در بعضي جاها حتي نام پدر بزرگ هم لازم است، بطور مثال: علي فرزند محمد يا علي فرزند محمد فرزند حسين. در اينجا هم پدر اصلي Window مي باشد وپدر بعدي Document است که فرزندهاي آن همان عناصر اچ تي ام ال ميباشند و سپس Form و در آخر هم Select که تنها يک فرزند دارد. براي استفاده از آنها بايد ابتدا اسم پدر و سپس اسم فرزند را نوشت و در آخر هم خصوصيت و يا متد آن فرزند که همه اينها با يک نقطه از هم بايد جدا شوند. بطور مثال اگر ميخواهيد يک فرم را بنام form1 صدا بزنيد تا با آن ارتباط برقرار کنيد بايد به شکل زير عمل شود:

window.document.form1

مانند همه اشياء در جاوااسکريپت ، اين شئ ها هم داراي خصوصيات و متدهايي هستند که بعد از رعايت کردن سلسله مراتب با گذاشتن يک نقطه مي توانيد آنها را بنويسيد. مانند:

window.history.go (-1)

که اگر اين شئ را در يک لينک قرار دهيد با کليک کردن بر روي آن، کاربر به صفحه قبل بازگشت داده مي شود.

در جدول زير شئ هاي اصلي اين سلسله مراتب ليست شده است.

 

 اين شئ مستقيماً با پنجره مرورگر در ارتباط است که معمولاً خصوصيات و متدهاي اين شئ در تگهاي body و frameset بکار مي روند. window
 اين شئ شامل اطلاعاتي در رابطه با مرورگر کاربر است که توسط خصوصيات و متدهاي آن اين اطلاعات ذخيره تا مورد استفاده قرار گيرند. navigator
براي کار کردن بر روي فريمهاي اچ تي ام ال. frame
 دسترسي و ارتباط با کليه عناصر اچ تي ام ال مانند، متنها فرمها عکسها و غيره. document
شامل اطلاعاتي در مورد URL يا همان آدرس اينترنتي صفحه اي که در حال نمايش است. location
اين شئ داراي اطلاعاتي براي رجوع کاربر به صفحاتي که قبل از آن صفحه مشاهده شده و بر عکس. history
اطلاعات صفحه مرورگر کاربر را بر مي گرداند مانند اندازه طول و عرض. screen

 



:: موضوعات مرتبط: js HTML DOM , ,
:: برچسب‌ها: شئ هاي مربوط به HTML DOM , جاوااسکریپ , آموزش جاوااسکریپت , javascript , کدنویسی جاوااسکریپت ,
:: بازدید از این مطلب : 771
|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد